Swedish-Ethiopian Association

Svensk-Etiopiska föreningen är en opolitisk, religiöst obunden vänskapsförening som bildades i Stockholm 1952. De breda och djupa kontakterna mellan Sverige och Etiopien, som grundlades redan på 1950-talet, är basen och den gemensamma bakgrunden för föreningens medlemmar. Även etiopier bosatta i Sverige har tillfört föreningen ökad kunskap och förståelse för Etiopien, dess land och folk.

För att ansluta till mötet klicka på denna länk en stund innan 17.00 lördag 29 maj:

• Några tips för att mötet ska fungera smärtfritt:

Sitt helst i ett rum där du är ostörd

Stäng av mikrofonen mär du inte pratar, alla ljud i rummet hörs annars för övriga deltagare

Låt den som talat prata till punkt

logo1
STYRELSEN FÖR SVENSK-ETIOPISKA FÖRENINGEN
kallar till

Å R S M Ö T E 2021

Lördagen den 29 maj 2021 kl 17.00

Plats: Nätmöte via Zoom [Läs om digitala möten längst ner i artikeln]

Coronapandemin ställer fortfarande till det för oss alla. Årsmötet som vi skulle haft i april har vi tvingats skjuta upp till den 29 maj. I styrelsen tror vi inte att det går att ha ett fysiskt möte då heller så vi satsar på att ha ett möte via nätet, via Zoom och kanske via YouTube, om det är tekniskt möjligt.

Hur skall det då gå till med röstningen och hur följa presentationerna? :
• Inget fysiskt årsmöte på Ethiostar utan enbart via Zoom, och kanske YouTube. Vi sänder ut mail om den senare möjligheten YouTube blir aktuell. Titta gärna på apparna före mötet så att du vet hur den fungerar!
• Huvudpunkten på mötet blir årsmötesförhandlingarna. De medlemsomröstningar som krävs har vi tänkt hantera via mail eller vanlig post. Det betyder att varje medlem måste sända in sin röst före mötet så att vi kan presentera resultaten under själva årsmötet.
De beslut som tas kan medlemmarna återkomma till och kommentera under kommande höstmöte som vi hoppas blir i oktober. Eventuellt kan besluten konfirmeras under höstmötet så att alla har en chans att känna sig delaktiga.
• Mailrösterna och poströsterna måste vara framme hos rösträknare senast torsdagen den 27 maj för att räknas. Vart rösterna skall sändas anges i agendan för mötet (se nedan)
• Kort(a) föredrag om situationen i Etiopien av Michael Ståhl och Tekeste Negash, båda väl förtrogna med läget i Etiopien idag. Presentation via Zoom precis som årsmötet.
• Handlingar som behövs för mötet finns bifogade och på hemsidan: https://svensk-etiopiska.se/

Program:  Den 29 maj kommer vi att högst upp i denna artikel lägga ut länk till mötet. Testa gärna innan mötet hur det fungerar.

17.00 Samling via Zoom
17.15 Biniyam Wondimu, SEF ordförande, hälsar välkommen
17.15 Årsmötesförhandlingar (Förenklad beslutsordning, handlingar längst ner på denna sida)
  Kortfattad redogörelse för verksamheten och ekonomin. (detaljer finns i verksamhetsberättelsen som finns bifogad).
  Revisors rapport och syn på verksamheten (revisors rapport finns bifogad)
Beslut 1. Beslut av medlemmarna om verksamheten varit OK under 2020.
  Godkännande av styrelsens arbete under året.
Beslut 2. Beslut om att styrelsen beviljas ansvarsfrihet för år 2020.
  Val av Styrelse och funktionärer i föreningen. (Valberedningens förslag till funktionärer bifogad).
Beslut 3. Beslut om att anta valberedningens förslag eller förslag till ändring i det.

Presentation av läget i Etiopen
 Michael Ståhl

19.00 Mötet slut

ANMÄLAN om deltagande i mötet så att vi vet vilka som kommer att delta. Röstlängd.

När vi avslutar våra medlemsmöten brukar vi ha en gemensam etiopisk middag som för vuxna kostar 200 kronor. Det netto vi får in via middagen och lotterierna brukar gå till våra projekt. Den här gången kan de som känner för det, istället för middagen, ge ett behövligt bidrag till projektet ”Ett mål om dagen”. Betalas till Svensk-Etiopiska föreningens bankkonto:
1. Swedbank,
Clearingnummer 8381-6
Kontonummer 693 500 629-3
2. Ange ÅM (ÅM = Årsmöte) och namn som meddelande (OBS max totalt 10 tecken)

Anmälan om deltagande (poströster kan också sändas hit) sänds till:
Jan Olof Gustavi
Sandbäcksvägen 92,
14462 Rönninge,

Adress till rösträknare (mail):

Dokument:
Verksamhetsberättelse 2020
Ekonomirapport 2020
Redovisning Ett mål mat

Revisionsrapport 2020
Valberedningens förslag till funktionärer i föreningen 2021

[Digitala möten]
I och med pandemin blev digitala möten ett av verktygen samhället använt sig av. Zoom är ett av de vanligaste programmen för detta och fungerar både på datorer och i någorlunda modera mobiltelefoner. Organisatören skickar ut en länk som deltagarna anluter till.
Även vi föreningens styrelse har använt av denna moderna teknik.
För att deltaga i möten organiserat av någon annan behöver man inte registrera sig. Läs mer på https://zoom.us/
Tips 1: Det fungerar bäst på bärbara datorer, zoom öppnas automatiskt i webläsaren.
Tips 2: Hitta kontrollen för mikrofon och stäng av den när du inte deltar i diskusionen.

YouTube. Vi planerar även att sända ut föreläsningen om Etiopien på YouTube.

MEDLEMSAVGIFTEN
Det är även dags att betala medlemsavgift för 2021. Avgiften är oförändrat 250 kr för en familj eller enskild medlem
och den betalas till föreningens Plusgirokonto 45 97 88-6
Vänligen betala innan den 1 juni, 2021 - OBS! Glöm inte att ange namn och adress när du gör inbetalningen

Vi finns på Facebook!

Sök på sidan

Kommande möten

23 april 2022
Söndag 15 maj 2022
Årsmöte

22 oktober 2022
Höstmöte

Nyheter om Etiopien

AllAfrica News: Ethiopia

All Africa, All the Time. AllAfrica News: Ethiopia
  • Trials At Peace in Violence-Ravaged Metekel
    [Addis Standard] Addis Abeba -- A conflict hotspot in the Benishangul-Gumuz region, Metekel has seen an escalation of violence since 2020 that has resulted in mass displacements, indiscriminate killings, and property damage. The first attack in September 2020 left scores dead; displacing over 300, according to accounts by the then woreda administrator.
  • 3rd Round Filling of Great Ethiopian Renaissance Dam Successful - Premier
    [Addis Standard] Addis Abeba -- The third round filling of Renaissance Dam has been successfully completed, Prime Minister Abiy Ahmed announced. Speaking on the occasion, PM Abiy assured downstream countries of the Nile, Egypt and Sudan, that when Ethiopia set out to build a dam on the Nile, from the beginning it did not want to make the river to benefit only Ethiopia. "When we want to get the benefits that we deserve, we are also thinking that like Ethiopia, the other gifts of the Nile - Sudan and Egypt will use the river in their respe
  • Nowhere to Run - the Plight of Eritrean Refugees in Ethiopia
    [The Conversation Africa] Ethiopia has hosted large numbers of Eritrean refugees for years. Before the recent conflict, about 100,000 Eritrean refugees lived in camps in Ethiopia's northern Tigray region.
  • Ethiopia in Position 'To Protect Airspace From Any Attack' - Air Force Chief
    [Addis Standard] Addis Abeba -- Lieutenant General Yilma Merdassa, the Commander in chief of Ethiopia's Air Force told state media that the Air Force is "in a position to protect and defend our airspace from any kind of attack."
  • Grand Renaissance Dam's Second Turbine Begins Producing Power
    [Addis Standard] Addis Abeba -- The inauguration ceremony of the power generation by the second turbine of the Great Ethiopian Renaissance Dam (GERD) is underway.
  • Southwest State Council Approves Multi-Capital City Bill
    [Addis Standard] Addis Abeba -- The Council of the newly constituted South West Ethiopian People's Regional State has reviewed and approved the bill for multi-capital city, which will pave ways for the creation four capital cities with equal status.
  • South Sudan's Murle Militia Allegedly Kills 2, Kidnaps Two Children in Gembella Region
    [Addis Standard] Addis Abeba -- The police commission of the Gembella regional state said that two people were killed and two children were abducted after cross border attack by South Sudanese Murle militia in the border areas of the Dima Woreda, Akugu refugee camp in Gambella regional state. One person was also injured in the attack and is receiving medical treatment.

Minnes & Högtidsgåvor

Stöd föreningens projekt #"Ett mål om dagen" med en minnes eller högtidsgåva.

Bilderna levereras på kraftigt papper i A4-format.
Klicka på bilden nedan för att se fler exempel eller göra en beställning

högtidsgåvaMHY Sida 1

Ordförande:         Biniyam Wondimu