Swedish-Ethiopian Association

Svensk-Etiopiska föreningen är en opolitisk, religiöst obunden vänskapsförening som bildades i Stockholm 1952. De breda och djupa kontakterna mellan Sverige och Etiopien, som grundlades redan på 1950-talet, är basen och den gemensamma bakgrunden för föreningens medlemmar. Även etiopier bosatta i Sverige har tillfört föreningen ökad kunskap och förståelse för Etiopien, dess land och folk.

logo1
STYRELSEN FÖR SVENSK-ETIOPISKA FÖRENINGEN
kallar till

Å R S M Ö T E 2021

Lördagen den 29 maj 2021 kl 17.00

Plats: Nätmöte via Zoom [Läs om digitala möten längst ner i artikeln]

Coronapandemin ställer fortfarande till det för oss alla. Årsmötet som vi skulle haft i april har vi tvingats skjuta upp till den 29 maj. I styrelsen tror vi inte att det går att ha ett fysiskt möte då heller så vi satsar på att ha ett möte via nätet, via Zoom och kanske via YouTube, om det är tekniskt möjligt.

Hur skall det då gå till med röstningen och hur följa presentationerna? :
• Inget fysiskt årsmöte på Ethiostar utan enbart via Zoom, och kanske YouTube. Vi sänder ut mail om den senare möjligheten YouTube blir aktuell. Titta gärna på apparna före mötet så att du vet hur den fungerar!
• Huvudpunkten på mötet blir årsmötesförhandlingarna. De medlemsomröstningar som krävs har vi tänkt hantera via mail eller vanlig post. Det betyder att varje medlem måste sända in sin röst före mötet så att vi kan presentera resultaten under själva årsmötet.
De beslut som tas kan medlemmarna återkomma till och kommentera under kommande höstmöte som vi hoppas blir i oktober. Eventuellt kan besluten konfirmeras under höstmötet så att alla har en chans att känna sig delaktiga.
• Mailrösterna och poströsterna måste vara framme hos rösträknare senast torsdagen den 27 maj för att räknas. Vart rösterna skall sändas anges i agendan för mötet (se nedan)
• Kort(a) föredrag om situationen i Etiopien av Michael Ståhl och Tekeste Negash, båda väl förtrogna med läget i Etiopien idag. Presentation via Zoom precis som årsmötet.
• Handlingar som behövs för mötet finns bifogade och på hemsidan: https://svensk-etiopiska.se/

Program:  Den 29 maj kommer vi att högst upp i denna artikel lägga ut länk till mötet. Testa gärna innan mötet hur det fungerar.

17.00 Samling via Zoom
17.15 Biniyam Wondimu, SEF ordförande, hälsar välkommen
17.15 Årsmötesförhandlingar (Förenklad beslutsordning, handlingar längst ner på denna sida)
  Kortfattad redogörelse för verksamheten och ekonomin. (detaljer finns i verksamhetsberättelsen som finns bifogad).
  Revisors rapport och syn på verksamheten (revisors rapport finns bifogad)
Beslut 1. Beslut av medlemmarna om verksamheten varit OK under 2020.
  Godkännande av styrelsens arbete under året.
Beslut 2. Beslut om att styrelsen beviljas ansvarsfrihet för år 2020.
  Val av Styrelse och funktionärer i föreningen. (Valberedningens förslag till funktionärer bifogad).
Beslut 3. Beslut om att anta valberedningens förslag eller förslag till ändring i det.

Presentation av läget i Etiopen
 Michael Ståhl

19.00 Mötet slut

ANMÄLAN om deltagande i mötet så att vi vet vilka som kommer att delta. Röstlängd.

När vi avslutar våra medlemsmöten brukar vi ha en gemensam etiopisk middag som för vuxna kostar 200 kronor. Det netto vi får in via middagen och lotterierna brukar gå till våra projekt. Den här gången kan de som känner för det, istället för middagen, ge ett behövligt bidrag till projektet ”Ett mål om dagen”. Betalas till Svensk-Etiopiska föreningens bankkonto:
1. Swedbank,
Clearingnummer 8381-6
Kontonummer 693 500 629-3
2. Ange ÅM (ÅM = Årsmöte) och namn som meddelande (OBS max totalt 10 tecken)

Anmälan om deltagande (poströster kan också sändas hit) sänds till:
Jan Olof Gustavi
Sandbäcksvägen 92,
14462 Rönninge,

Adress till rösträknare (mail):

Dokument:
Verksamhetsberättelse 2020
Ekonomirapport 2020
Redovisning Ett mål mat

Revisionsrapport 2020
Valberedningens förslag till funktionärer i föreningen 2021

[Digitala möten]
I och med pandemin blev digitala möten ett av verktygen samhället använt sig av. Zoom är ett av de vanligaste programmen för detta och fungerar både på datorer och i någorlunda modera mobiltelefoner. Organisatören skickar ut en länk som deltagarna anluter till.
Även vi föreningens styrelse har använt av denna moderna teknik.
För att deltaga i möten organiserat av någon annan behöver man inte registrera sig. Läs mer på https://zoom.us/
Tips 1: Det fungerar bäst på bärbara datorer, zoom öppnas automatiskt i webläsaren.
Tips 2: Hitta kontrollen för mikrofon och stäng av den när du inte deltar i diskusionen.

YouTube. Vi planerar även att sända ut föreläsningen om Etiopien på YouTube.

MEDLEMSAVGIFTEN
Det är även dags att betala medlemsavgift för 2021. Avgiften är oförändrat 250 kr för en familj eller enskild medlem
och den betalas till föreningens Plusgirokonto 45 97 88-6
Vänligen betala innan den 1 juni, 2021 - OBS! Glöm inte att ange namn och adress när du gör inbetalningen

Nyheter om Etiopien

AllAfrica News: Ethiopia

12 Maj 2021

All Africa, All the Time. AllAfrica News: Ethiopia
  • Streamlining Turmeric Production As a Gainful Cash Crop
    [Ethiopian Herald] Ethiopia is a country endowed with many spices products. By adding values to spice products and processing part of them, the nation exports spice to various parts of the world. Spice is, therefore, one area that helps the country to gain foreign currency income.
  • Interim Administration Expresses Commitment to Make a Difference
    [Ethiopian Herald] ADDIS ABBABA- Tigray Interim Administration announced that the administration is ready to work in collaboration with any cooperative organ so as to restore peace, carry out lifesaving activities and rehabilitate conflict victims in the state.
  • EU to Deepen Strategic Relationship With the Horn of Africa
    [Ethiopian Herald] ADDIS ABABA (ENA) - Council of the European Union on Monday approved conclusions affirming the EU's commitment to give new impetus to its partnership with the Horn of Africa, and establishing a new strategy for the region. A geo-strategic priority for the European Union (EU) in Africa, the Horn of Africa region has undergone unprecedented developments over the last years and is now at a crossroads, according to EU.
  • A Move That Created a Revival for Shoe Factories
    [Ethiopian Herald] The production of leather shoes in Ethiopia dates from the late 1930s when Armenian merchants founded two shoe factories in Addis Ababa. These factories nurtured a number of shoemakers, who opened their own factories in Addis Ababa and trained their workers. Today, the neighborhood of Mercato, a huge marketplace in the city, swarms with shoemakers, wholesale shops dealing in leather, soles, and shoe accessories, and shoe retail stores.
  • Nit, Ethiopian College Sign MOU for Exchange Programme
    [Daily News] NATIONAL Institute of Transport (NIT) has signed a Memorandum of Understand (MoU) with Ethiopia's Dire Dawa Polytechnic College to explore collaboration in academic exchange programme and research activities.
  • Canada Gives U.S.$2.2 Million to FAO to Mitigate Effects of Covid-19, Desert Locusts
    [Addis Standard] Addis Abeba -- The Government of Canada has contributed USD$ 2.2 million to the Food and Agriculture Organization (FAO)'s program safeguarding livelihoods affected by COVID-19 and desert locusts in Ethiopia.
  • President Tshisekedi Arrives in Addis Ababa
    [ENA] President of the Democratic Republic of the Congo and the current head of the African Union, Félix Tshisekedi has arrived in Addis Ababa.

Minnes & Högtidsgåvor

Stöd föreningens projekt #"Ett mål om dagen" med en minnes eller högtidsgåva.

Bilderna levereras på kraftigt papper i A4-format.
Klicka på bilden nedan för att se fler exempel eller göra en beställning

högtidsgåvaMHY Sida 1

Sök på sidan