Swedish-Ethiopian Association

Svensk-Etiopiska föreningen är en opolitisk, religiöst obunden vänskapsförening som bildades i Stockholm 1952. De breda och djupa kontakterna mellan Sverige och Etiopien, som grundlades redan på 1950-talet, är basen och den gemensamma bakgrunden för föreningens medlemmar. Även etiopier bosatta i Sverige har tillfört föreningen ökad kunskap och förståelse för Etiopien, dess land och folk.

För att ansluta till mötet klicka på denna länk en stund innan 17.00 lördag 29 maj:

• Några tips för att mötet ska fungera smärtfritt:

Sitt helst i ett rum där du är ostörd

Stäng av mikrofonen mär du inte pratar, alla ljud i rummet hörs annars för övriga deltagare

Låt den som talat prata till punkt

logo1
STYRELSEN FÖR SVENSK-ETIOPISKA FÖRENINGEN
kallar till

Å R S M Ö T E 2021

Lördagen den 29 maj 2021 kl 17.00

Plats: Nätmöte via Zoom [Läs om digitala möten längst ner i artikeln]

Coronapandemin ställer fortfarande till det för oss alla. Årsmötet som vi skulle haft i april har vi tvingats skjuta upp till den 29 maj. I styrelsen tror vi inte att det går att ha ett fysiskt möte då heller så vi satsar på att ha ett möte via nätet, via Zoom och kanske via YouTube, om det är tekniskt möjligt.

Hur skall det då gå till med röstningen och hur följa presentationerna? :
• Inget fysiskt årsmöte på Ethiostar utan enbart via Zoom, och kanske YouTube. Vi sänder ut mail om den senare möjligheten YouTube blir aktuell. Titta gärna på apparna före mötet så att du vet hur den fungerar!
• Huvudpunkten på mötet blir årsmötesförhandlingarna. De medlemsomröstningar som krävs har vi tänkt hantera via mail eller vanlig post. Det betyder att varje medlem måste sända in sin röst före mötet så att vi kan presentera resultaten under själva årsmötet.
De beslut som tas kan medlemmarna återkomma till och kommentera under kommande höstmöte som vi hoppas blir i oktober. Eventuellt kan besluten konfirmeras under höstmötet så att alla har en chans att känna sig delaktiga.
• Mailrösterna och poströsterna måste vara framme hos rösträknare senast torsdagen den 27 maj för att räknas. Vart rösterna skall sändas anges i agendan för mötet (se nedan)
• Kort(a) föredrag om situationen i Etiopien av Michael Ståhl och Tekeste Negash, båda väl förtrogna med läget i Etiopien idag. Presentation via Zoom precis som årsmötet.
• Handlingar som behövs för mötet finns bifogade och på hemsidan: https://svensk-etiopiska.se/

Program:  Den 29 maj kommer vi att högst upp i denna artikel lägga ut länk till mötet. Testa gärna innan mötet hur det fungerar.

17.00 Samling via Zoom
17.15 Biniyam Wondimu, SEF ordförande, hälsar välkommen
17.15 Årsmötesförhandlingar (Förenklad beslutsordning, handlingar längst ner på denna sida)
  Kortfattad redogörelse för verksamheten och ekonomin. (detaljer finns i verksamhetsberättelsen som finns bifogad).
  Revisors rapport och syn på verksamheten (revisors rapport finns bifogad)
Beslut 1. Beslut av medlemmarna om verksamheten varit OK under 2020.
  Godkännande av styrelsens arbete under året.
Beslut 2. Beslut om att styrelsen beviljas ansvarsfrihet för år 2020.
  Val av Styrelse och funktionärer i föreningen. (Valberedningens förslag till funktionärer bifogad).
Beslut 3. Beslut om att anta valberedningens förslag eller förslag till ändring i det.

Presentation av läget i Etiopen
 Michael Ståhl

19.00 Mötet slut

ANMÄLAN om deltagande i mötet så att vi vet vilka som kommer att delta. Röstlängd.

När vi avslutar våra medlemsmöten brukar vi ha en gemensam etiopisk middag som för vuxna kostar 200 kronor. Det netto vi får in via middagen och lotterierna brukar gå till våra projekt. Den här gången kan de som känner för det, istället för middagen, ge ett behövligt bidrag till projektet ”Ett mål om dagen”. Betalas till Svensk-Etiopiska föreningens bankkonto:
1. Swedbank,
Clearingnummer 8381-6
Kontonummer 693 500 629-3
2. Ange ÅM (ÅM = Årsmöte) och namn som meddelande (OBS max totalt 10 tecken)

Anmälan om deltagande (poströster kan också sändas hit) sänds till:
Jan Olof Gustavi
Sandbäcksvägen 92,
14462 Rönninge,

Adress till rösträknare (mail):

Dokument:
Verksamhetsberättelse 2020
Ekonomirapport 2020
Redovisning Ett mål mat

Revisionsrapport 2020
Valberedningens förslag till funktionärer i föreningen 2021

[Digitala möten]
I och med pandemin blev digitala möten ett av verktygen samhället använt sig av. Zoom är ett av de vanligaste programmen för detta och fungerar både på datorer och i någorlunda modera mobiltelefoner. Organisatören skickar ut en länk som deltagarna anluter till.
Även vi föreningens styrelse har använt av denna moderna teknik.
För att deltaga i möten organiserat av någon annan behöver man inte registrera sig. Läs mer på https://zoom.us/
Tips 1: Det fungerar bäst på bärbara datorer, zoom öppnas automatiskt i webläsaren.
Tips 2: Hitta kontrollen för mikrofon och stäng av den när du inte deltar i diskusionen.

YouTube. Vi planerar även att sända ut föreläsningen om Etiopien på YouTube.

MEDLEMSAVGIFTEN
Det är även dags att betala medlemsavgift för 2021. Avgiften är oförändrat 250 kr för en familj eller enskild medlem
och den betalas till föreningens Plusgirokonto 45 97 88-6
Vänligen betala innan den 1 juni, 2021 - OBS! Glöm inte att ange namn och adress när du gör inbetalningen

Vi finns på Facebook!

Sök på sidan

Kommande möten

23 april 2022
Söndag 15 maj 2022
Årsmöte

22 oktober 2022
Höstmöte

Nyheter om Etiopien

AllAfrica News: Ethiopia

All Africa, All the Time. AllAfrica News: Ethiopia
  • Concerns Grow Ethiopia's Fragile Truce May Break
    [DW] Reports that factions involved in Ethiopia's Tigray conflict are readying themselves to fight again raise concerns that the country's fragile truce may shatter.
  • Tigray War Costing 1 Million Children a Third Year of School, UN Says
    [VOA] Gashena -- A total of 1.39 million children in the Tigray region are currently missing out on education because of Ethiopia's civil war, according to the United Nations.
  • Sudanese Farmers Killed By Ethiopian 'Shifta' in Cross Border Attack
    [Dabanga] Galabat -- Two Sudanese farmers were killed and another wounded in an attack by Ethiopian gunmen (called shifta in the region) near Galabat in eastern Sudan on Monday. Sources from Galabat in El Gedaref report that the attack resulted in the deaths of farmers Arbab and Mohamed Adam. Farmer Abdallah Matar was injured, and was taken to the El Gedaref Hospital.
  • Kuwait to Set 90 Dinars Monthly Salary for Ethiopian Domestic Workers
    [Addis Standard] Addis Abeba -- Khaled Al-Dakhnan, the head of Kuwait's Federation of Domestic Labor Recruitment Offices, said the salary of new Ethiopian domestic workers in Kuwait will be set around 90 dinars per month (=$293).
  • WB Signs U.S.$300 Million Grant Agreement to Support Recovery of Conflict-Affected Areas in Ethiopia
    [Addis Standard] Addis Abeba -- The World Bank (WB) signed a grant agreement amounting to US$300 million (ETB 15.6 billion) with the Ministry of Finance to support the reconstruction and recovery efforts of conflict-affected areas in Ethiopia, the Ministry said.
  • Amhara State Cautions Individuals to Register Private Weapons Within Four Days
    [Addis Standard] Addis Abeba -- The Amhara Regional State Peace and Security Bureau announced that the registration of arms that were not previously registered but are privately owned will be carried out for as of tomorrow 17 May for four consecutive days, regional media reported.
  • Women, Children Caught Up in Man-Made, Natural Drought Crisis
    [Addis Standard] Addis Abeba -- Eight out of 21 zones in the Oromia region are experiencing drought, according to the regional government. Addis Standard's consecutive reports have covered the rather under-reported impact of the drought on the lives of people across Bale, East Bale, Borana, Guji, West Guji, East Hararghe, West Hararghe, and East Showa, as well as ten zones in the Somali region. The widespread drought has resulted in deaths and forced many into fleeing their homes. The economic impact resulting from inflation and massive

Minnes & Högtidsgåvor

Stöd föreningens projekt #"Ett mål om dagen" med en minnes eller högtidsgåva.

Bilderna levereras på kraftigt papper i A4-format.
Klicka på bilden nedan för att se fler exempel eller göra en beställning

högtidsgåvaMHY Sida 1

Ordförande:         Biniyam Wondimu