Swedish-Ethiopian Association

Svensk-Etiopiska föreningen är en opolitisk, religiöst obunden vänskapsförening som bildades i Stockholm 1952. De breda och djupa kontakterna mellan Sverige och Etiopien, som grundlades redan på 1950-talet, är basen och den gemensamma bakgrunden för föreningens medlemmar. Även etiopier bosatta i Sverige har tillfört föreningen ökad kunskap och förståelse för Etiopien, dess land och folk.

För att ansluta till mötet klicka på denna länk en stund innan 17.00 lördag 29 maj:

• Några tips för att mötet ska fungera smärtfritt:

Sitt helst i ett rum där du är ostörd

Stäng av mikrofonen mär du inte pratar, alla ljud i rummet hörs annars för övriga deltagare

Låt den som talat prata till punkt

logo1
STYRELSEN FÖR SVENSK-ETIOPISKA FÖRENINGEN
kallar till

Å R S M Ö T E 2021

Lördagen den 29 maj 2021 kl 17.00

Plats: Nätmöte via Zoom [Läs om digitala möten längst ner i artikeln]

Coronapandemin ställer fortfarande till det för oss alla. Årsmötet som vi skulle haft i april har vi tvingats skjuta upp till den 29 maj. I styrelsen tror vi inte att det går att ha ett fysiskt möte då heller så vi satsar på att ha ett möte via nätet, via Zoom och kanske via YouTube, om det är tekniskt möjligt.

Hur skall det då gå till med röstningen och hur följa presentationerna? :
• Inget fysiskt årsmöte på Ethiostar utan enbart via Zoom, och kanske YouTube. Vi sänder ut mail om den senare möjligheten YouTube blir aktuell. Titta gärna på apparna före mötet så att du vet hur den fungerar!
• Huvudpunkten på mötet blir årsmötesförhandlingarna. De medlemsomröstningar som krävs har vi tänkt hantera via mail eller vanlig post. Det betyder att varje medlem måste sända in sin röst före mötet så att vi kan presentera resultaten under själva årsmötet.
De beslut som tas kan medlemmarna återkomma till och kommentera under kommande höstmöte som vi hoppas blir i oktober. Eventuellt kan besluten konfirmeras under höstmötet så att alla har en chans att känna sig delaktiga.
• Mailrösterna och poströsterna måste vara framme hos rösträknare senast torsdagen den 27 maj för att räknas. Vart rösterna skall sändas anges i agendan för mötet (se nedan)
• Kort(a) föredrag om situationen i Etiopien av Michael Ståhl och Tekeste Negash, båda väl förtrogna med läget i Etiopien idag. Presentation via Zoom precis som årsmötet.
• Handlingar som behövs för mötet finns bifogade och på hemsidan: https://svensk-etiopiska.se/

Program:  Den 29 maj kommer vi att högst upp i denna artikel lägga ut länk till mötet. Testa gärna innan mötet hur det fungerar.

17.00 Samling via Zoom
17.15 Biniyam Wondimu, SEF ordförande, hälsar välkommen
17.15 Årsmötesförhandlingar (Förenklad beslutsordning, handlingar längst ner på denna sida)
  Kortfattad redogörelse för verksamheten och ekonomin. (detaljer finns i verksamhetsberättelsen som finns bifogad).
  Revisors rapport och syn på verksamheten (revisors rapport finns bifogad)
Beslut 1. Beslut av medlemmarna om verksamheten varit OK under 2020.
  Godkännande av styrelsens arbete under året.
Beslut 2. Beslut om att styrelsen beviljas ansvarsfrihet för år 2020.
  Val av Styrelse och funktionärer i föreningen. (Valberedningens förslag till funktionärer bifogad).
Beslut 3. Beslut om att anta valberedningens förslag eller förslag till ändring i det.

Presentation av läget i Etiopen
 Michael Ståhl

19.00 Mötet slut

ANMÄLAN om deltagande i mötet så att vi vet vilka som kommer att delta. Röstlängd.

När vi avslutar våra medlemsmöten brukar vi ha en gemensam etiopisk middag som för vuxna kostar 200 kronor. Det netto vi får in via middagen och lotterierna brukar gå till våra projekt. Den här gången kan de som känner för det, istället för middagen, ge ett behövligt bidrag till projektet ”Ett mål om dagen”. Betalas till Svensk-Etiopiska föreningens bankkonto:
1. Swedbank,
Clearingnummer 8381-6
Kontonummer 693 500 629-3
2. Ange ÅM (ÅM = Årsmöte) och namn som meddelande (OBS max totalt 10 tecken)

Anmälan om deltagande (poströster kan också sändas hit) sänds till:
Jan Olof Gustavi
Sandbäcksvägen 92,
14462 Rönninge,

Adress till rösträknare (mail):

Dokument:
Verksamhetsberättelse 2020
Ekonomirapport 2020
Redovisning Ett mål mat

Revisionsrapport 2020
Valberedningens förslag till funktionärer i föreningen 2021

[Digitala möten]
I och med pandemin blev digitala möten ett av verktygen samhället använt sig av. Zoom är ett av de vanligaste programmen för detta och fungerar både på datorer och i någorlunda modera mobiltelefoner. Organisatören skickar ut en länk som deltagarna anluter till.
Även vi föreningens styrelse har använt av denna moderna teknik.
För att deltaga i möten organiserat av någon annan behöver man inte registrera sig. Läs mer på https://zoom.us/
Tips 1: Det fungerar bäst på bärbara datorer, zoom öppnas automatiskt i webläsaren.
Tips 2: Hitta kontrollen för mikrofon och stäng av den när du inte deltar i diskusionen.

YouTube. Vi planerar även att sända ut föreläsningen om Etiopien på YouTube.

MEDLEMSAVGIFTEN
Det är även dags att betala medlemsavgift för 2021. Avgiften är oförändrat 250 kr för en familj eller enskild medlem
och den betalas till föreningens Plusgirokonto 45 97 88-6
Vänligen betala innan den 1 juni, 2021 - OBS! Glöm inte att ange namn och adress när du gör inbetalningen

Vi finns på Facebook!

Nyheter om Etiopien

AllAfrica News: Ethiopia

29 juli 2021

All Africa, All the Time. AllAfrica News: Ethiopia
  • More Refugees From Ethiopia Stream Into Sudan
    [VOA] Khartoum -- Authorities in Sudan say at least 3,000 Ethiopian refugees fled into Sudan this week, after the war in Ethiopia's Tigray region spread to the neighboring Amhara region. VOA speaks to a refugee camp director and a political analyst about the significance of the influx in this report from Khartoum.
  • WHO - Millions of Tigrayans Without Basic Health Care
    [VOA] Geneva -- The World Health Organization warns that millions of people in conflict-ridden Tigray in northern Ethiopia lack access to basic health care and risk falling ill. The agency has been able to reach only a fraction of them.
  • Fed Attorney General File Charges Against Members of 'Tigray's Central Military Command'
    [Addis Standard] Addis Abeba -- The federal Attorney General charged Lieutenant General Tadesse Worede, General Gebre Tsadkan Gebre Tensae and 73 other people of attempting to overthrow the federal government via a coup in collaboration with Tigray People's Liberation Front (TPLF), a group designated terrorist by House of People's Representatives (HoPR).
  • Expansion - Kenya's Little Gears Up for Ethiopian Market
    [Capital FM] Nairobi -- Little, Kenya's leading super-app platform has finalized plans to expand services to the Ethiopian market within this month in a move aimed at stamping its authority in the continent.
  • Fed. Court Decides to Resume Witness Hearing Without Absentee Defendants in Jawar Mohamed's File
    [Addis Standard] Addis Abeba -- Following the refusal of the four defendants in Jawar Mohammed's file; Jawar Mohammed, Bekele Gerba, Hamza Adane and Dejene Tafa to appear in court for the third time, the Federal High Court Lideta Branch, First Constitutional and Anti-Terrorism Bench has decided to resume hearing to decide on the conduct of prosecutor's witness hearing in theor absence.
  • Official Says Hundreds of Civilians Killed By Afar Militia
    [Nation] Officials in Ethiopia's Somali region on Tuesday said hundreds of civilians were killed after militia forces from the neighbouring Afar region carried out attacks there.
  • Somali Regional Govt Blames Afar for Violence, Demands Swift Response From Federal Govt
    [Addis Standard] Addis Abeba -- Violence once again hit the border area between Afar and Somali regional states. Similar to previous incidents, contradicting narratives about the nature of clashes dominated the conversation over the weekend, with the Somali regional government accusing Afar Special Forces and a group it called 'Uguguma' for the violence and members of the Afar community dismissing the news as a propaganda.

Minnes & Högtidsgåvor

Stöd föreningens projekt #"Ett mål om dagen" med en minnes eller högtidsgåva.

Bilderna levereras på kraftigt papper i A4-format.
Klicka på bilden nedan för att se fler exempel eller göra en beställning

högtidsgåvaMHY Sida 1

Sök på sidan